vandenhout-vietnam-reismee-nl.reismee.nl

Dag 16 Nha Trang

Een lekkere rustige dag gehad.
Op ons gemak ontbeten. Daarna wilden we in het hotel wel eens naar de Sky bar van het hotel gaan kijken. Hadden het in de lift gezien dat deze er was, maar gisteravond bleek niemand van het personeel te weten war die was. Gek toch he?

Tja, we zij er achter gekomen waarom. Allereerst kun je er maar via één van de drie liften komen. Dat op zich is al vreemd.
Maar wij net zo lang op die lift gewacht om te gaan kijken. Aangekomen op de 13 etage kwamen we achter de reden. De lift ging open en het was een donkere ruimte, waar alleen maar roulette tafels en gokkasten stonden. Volgens ons zo illegaal als de pest. Hebben een klein rondje gelopen en zijn daarna maar wijselijk met de lift naar onder gegaan. Daar kwamen we er achter dat er elke avond een show is in Nha trang. Besloten om daar naar toe te gaan.

Daarna samen met Leon en Mirande naar het strand gegaan om lekker te relaxen.
Daar aangekomen waren er nog meer van onze groep.

Gezellige dag gehad.
Op tijd terug naar het hotel om rustig aan te doen en ons om te kleden voor de show. We zijn uiteindelijk met z’n zevenen naar de show gegaan, Corrie en Ger, Leon en Miranda, Petra, Wilfred en ik.
Gezellig met z’n allen in de taxi. Voor het absurde bedrag van 30.000 Dong. Omgerekend is dit € 1,20.
we gaven hem 50.000 dong, dus € 2,00 en hij was helemaal beduusd ervan.

Het was werkelijk geweldig. Jammer dat ze deze show niet in het programma opnemen. Duurde ongeveer één uur, maar elk nummer was geweldig mooi om te zien. Dit vertegenwoordigt nu echt het land Vietnam.

Terugweg wederom met z’n allen in de taxi. In een super drukke straat gaat hij gewoon met zijn auto draaien. Niet normaal meer.

Maar we zijn heelhuids terug gekomen en gaan nog even lezen en dan naar bed.

Morgenvroeg is het weer “Rise en Shine”. Op naar een nieuwe dag.

dag 15 vervolg

foto's volgen nog. echt waardeloze Wifi hier.

Dag 15 Quy Nhon-Nha Trang

Vanmorgen weer vroeg op weg naar onze volgende bestemming.

Wat was het vervelend om Freek en Trijnie achter te laten. Wetende dat ze een lange terugreis tegenmoet gaan. Om 10.30 uur eerst een vlucht naar Hanoi, daar de hele dag moeten wachten op de avondvlucht van 22.45 uur naar Frankfurt om daarna pas door te kunnen vliegen naar Amsterdam.
Maar dit was de eerste mogelijkheid om naar huis te komen en daar was het wel om te doen.

Ik weet dat ze ons via deze blog verder zullen gaan volgen en ik wens ze dan ook nogmaals heel veel sterkte en kracht toe om dit allemaal te verwerken.

Voor ons was het wederom een mooi dag.
onze eerste fotostop was boven op een pas. Keken uit over een baai met strand en een heleboel mooie bootjes.
De volgende fotostop was op een plaats waar ze sterke drank verkochten met allerlei dieren in de fles. en weten jullie welke? grrr.…zeepaardjes, kikkers, zeesterren en zelfs vogels.

Volgende stop was om te zien hoe die leuke ronde Vietnamese bootjes gemaakt werden.
Heel leuk om te zien. Klein detail is, dat ze gevlochten worden met bamboe riet en dat ze de openingen dichtsmeren met buffalo shit ot te wel Stront…

Maar mag de pret niet drukken.

Na de lunch nog een pagode bezocht. Jeetje mina, Vietnam is echt super toeristisch, eigenlijk niet leuk meer. Je kon geen foto maken of je had een horden Chinezen voor je lens.

Van daaruit met een boot naar een eiland genaamd Lang Chai. Gezellig doorheen gewandeld.
Onze gids Huy heeft ons daar een gekookt ei laten zien waarin het kuikentje nog zit. Gruwelijk om te zien…. Voor hun een delicatesse, dus het smaakte hem wel.

Bij dat eiland hebben we een klein tochtje gemaakt met de ronde bootjes. Ja hoor….die van de buffel stront. Geweldig leuk om te doen.

Daarna met de bus naar ons hotel gereden om daar in te checken.
was natuurlijk best wel een lange dag, maar hebben de excursie die voor morgen op het programma staan vandaag meteen erbij gedaan. Hebben we een dagje vrij en dat komt goed uit want er is een schitterend strand.

Onze hotelkamer is wederom prachtig. Hebben zo’n groot bed, dat we elkaar waarschijnlijk vannacht moeten gaan zoeken.

Zijn s ’avonds nog met een gedeelte van de groep gaan eten aan het strand.

En zo kwamen we weer aan het einde van een hele interessante dag.

Heel veel lieve groetjes van ons.
Wilfred en Patricia

Dag 14 Hoi An-Quy Nhon

Vandaag voor de afwisseling weer eens een vroege wake-up call.

Jeetje je begint hier echt aan te wennen. Lekker ontbijtje en daarna al om 8.00 uur in de bus en op pad, moeten vandaag 300 kilometer gaan overbruggen.

Eerst gezongen voor ons gouden bruidspaar Ria en Ben. 50 jaar getrouwd!!!!!!

Op weg gegaan naar Quy Nhon met uiteraard een paar stops onderweg. Huy heeft ons vandaag een heleboel verteld over hoe het vroeger en nu gaat met de begrafenissen in dit land. Tegenwoordig wordt er door de jongere generatie ook al gecremeerd.

Eerste stop was was bij My Lay. Voor de meeste wel bekend door het vreselijke drama dat de Amerikanene dar hebben aangericht door honderden mensen nutteloos uit te moorden. Zijn dus op de plek geweest waar dit allemaal gebeurt is. Van te voren hadden we in de bus de documentaire gezien die Brandpunt in het verleden gemaakt en uitgezonden heeft. Best emotioneel.

Daarna een gezamenlijke lunch. Daar kregen Freek en Trijnie een telefoontje. Hadden meteen in de gaten dat het geen goed nieuws was. De vader van Freek is vannacht overleden. Helaas betekent dit voor hun dat er nu een einde aan hun reis gaat komen.

Laura is meteen de noodzakelijke telefoontjes gaan doen om alles in het werk te stellen. Een paar uur erna kregen ze la bericht dat ze morgenvroeg om half 11 al een vlucht naar Hanoi hebben. Daar moeten ze helaas de hele dag op het vliegveld blijven om het s 'avonds een vlucht naar Frankfurt te krijgen om van daaruit door te vliegen naar Schiphol. Heel vervelend allemaal voor ze.

Om 17.00 uur zijn we in ons nieuwe hotel aangekomen.

Om 19.00 uur ons gezamenlijke diner om samen deze toch wat beladen dag af te sluiten.

Laura en Huy hadden een taart geregeld en een cadeautje voor het bruidspaar.

Nu op tijd naar bed, want morgen is de wake up call al om 6.00 uur.

Welterusten voor ons en voor jullie nog een fijne zondagavond .

Wilfred en Patricia

Dag 13 Hoi An

Goedendag allemaal.

Wat doe je allemaal als je een dag vrij bent? Juist ja….je tuttelt lekker wat aan.

Eerst s ’morgens op ons gemak ontbeten. Lekker zo geen tijdsdruk van weer moeten vertrekken.
We konden vandaag nog met een optionele excursie mee gaan, maar dat hebben we dus niet gedaan. Van de 25 personen zijn dit maar 3 mensen gaan doen.

We zijn samen met Petra het andere gedeelte ( het Japanse gedeelte) van Hoi An gaan bekijken. Er was daar net een begrafenis ceremonie bezig. Gewoon bij een huis, midden in de winkelstraat. Toch apart om zo iets werk gerelateerd te mogen bekijken van een afstand. Ze waren bezig met een gebedsceremonie.

Nog even op een terrasje gezeten en toen een restaurant gezocht voor een lichte lunch.

Om 14.00 uur hadden we onze afspraak voor de massage van Wilfred en voor mij de manicure en pedicure. Nou ja pedicure? Ben thuis een ietwat uitgebreidere behandeling gewend. Maar leuk om te doen. Heb de teennagels nu lekker rood. Petra had ook een afspraak voor een massage.

En natuurlijk ook nog voor het eerst van mijn leven een “French manicure”. Super mooi geworden. Kijk maar naar de foto.

Daarna voor de afwisseling weer op het terras gezeten. Jeetje wat hebben we het toch goed zo.

We hebben het vandaag erg gezellig gehad met Petra. Zijn samen ook nog gaan dineren bij “Cargo” in het centrum. We waren lekker op tijd gegaan want we hebben onze koffers weer moeten inpakken.

Morgen weer een vroege wake-up call.
Op naar onze volgende bestemming.

Dag 12 Hoi An

Wat hebben we weer een mooie dag gehad.

Om 8.00 uur zaten we al met z’n allen op het fietsje. Deze keer was het een ritje van net iets meer dan 15 kilometer. Hebben er zo’n twee uurtjes over gedaan.
Het eerste gedeelte was nog door de stad van Hoi An. Nou……go with the flow..zeggen ze dan.
Dat moet je dus inderdaad doen. Gewoon met de hele meute doorrijden. Vooral niet twijfelen want dan gaat het mis.
Eenmaal buiten de stad hebben we genoten. Verschillende foto stops gemaakt. Hééééél toevallig kwamen we een man op een waterbuffel tegen. ( nou ja toevallig? Gek toch dat de gids net van te voren een telefoontje had gepleegd!) Je kon ook op die buffel gaan zitten voor een foto. Nou dat hebben we maar niet gedaan.

Ook zijn we bij een ouder echtpaar gestopt. Ze waren 91 en 94 jaar oud en al 72 jaar bij elkaar.
Kijk maar eens naar de foto’s. Tjeerd uit de groep kreeg een of ander blad op z’n hoofd gezet. En met toestemming van hem heb ik daar ook de foto van op de blog gezet.

Na de fietstocht even een rust pauze gehad om iets te drinken om daarna nog een tocht met een boot te maken terug naar het oude stadsgedeelte van Hoi An.

Was gisteren helemaal vergeten te vertellen dat wilfred zich een paar leren schoenen heeft laten maken. Vanmiddag was daar de eerste keer het passen van. Vanavond hebben we ze al kunnen op halen. Geweldig toch hé? Binnen 24 uur en paar schoenen ontwerpen en laten maken en dat ook nog voor een spotprijsje.

Vanmiddag hebben we lekker rustig aan gedaan. En vanavond zijn we met z’n tweetjes ergens gaan eten. Heel erg romantisch op een balkon met uitzicht over het oude gedeelte van Hoi An.

Voor morgen middag staat er voor Wilfred een massage geboekt en ik ga een gek doen. Ik ga dan ondertussen voor een ”French” manicure. Nog nooit gehad, maar eens moet de eerste keer zijn.
Laat jullie morgen weten hoe het me bevallen is.

Tot morgen allemaal.

Dag 11 Hué-Hoi An

Pfffffff ik moet niet meer een dag uitstellen met een verslag schrijven.
Haha haha, door alles wat we doen weet ik vaak s ’avonds niet meer hoer de dag begonnen is.

Aller eerst een welkom aan alle nieuwe volgers van deze reisblog. Ik heb begrepen dat steeds meer mensen uit onze groep, de link hebben gedeeld met hun familie. Leuk om te weten dat het zo goed ontvangen wordt.
Jullie kunnen ook rustig reageren. Kan deze berichtjes aan diegene doorgeven waarvoor ze bestemd zijn.

Vanmorgen vroeg op weg gegaan naar onze volgende bestemming. En ja…inderdaad…zo vroeg sta je thuis niet op in je vakantie. Maar nogmaals, in deze temperaturen is dit echt noodzakelijk.

Vandaag was het in Hoi An 35 graden, met een gevoelstemperatuur van 42 graden. Dit is voor ons allemaal heel erg vermoeiend. Het is duidelijk dat wij dit niet gewend zijn. En dan zie je hier de mensen nog met truien met lange mouwen lopen. Sommige hebben zelfs handschoenen aan.

En dan te bedenken dat het morgen nog warmer hier gaat worden. En van het thuisfront krijgen we berichten door dat het gevroren heeft…….. tja als ik dan mag kiezen… dan toch maar iets warmere temperaturen.

Maar goed, terug op onze toch alweer elfde dag.
vanuit Hué zijn we over de wolkenpas vertrokken richting Hoi An. Voor dat we de wolkenpas over gingen hadden we nog te maken met 4 seizoenen net als bij ons. Aan de andere kant aangekomen hebben we alleen nog maar met twee rekening te houden, namelijk het droge “dry” en natte “wet” seizoen .

Boven op de pas een Foto stop gemaakt om mooie foto’s te maken. Hebben geluk dat we mooi weer hebben want dan kun je over de pas heen, ander ga je door een tunnel, eronder door.

Ook nog een stop gemaakt bij het beroemde Danang Beach of te wel het China strand, was tijdens de Vietnam oorlog het surfparadijs voor de Amerikanen.

Gezamenlijk geluncht en toen ingecheckt in ons nieuwe hotel voor 3 nachten.
Eindelijk eens alles uit de koffers kunnen halen want dat was me ondertussen toch een zooitje geworden.

Wasgoed in een zak gedaan, want dat kunnen we afgeven voordat we gezamenlijk uitleg krijgen via een stadswandeling door Hoi An.

Eerste indruk is echt Toppie. Wat een gezellige plaats en wat is het fin om te weten dat we hier anderhalve dag vrij hebben.

We hadden met een groot gedeelte van de groep nog een gezamenlijk diner laten bespreken, maar eerlijk gezegd was het teveel van het goede.
Wilfred en ik zijn echt doodop. Maar we zijn niet de enigen. Voor het eerst hebben we ontzettend veel moeite om in het juiste ritme te komen. Wil maar niet lukken. Hoor het van diverse mensen om ons heen. Misschien dat de hoge temperaturen hier daar aan meewerken?

Het was voor ons in ieder geval weer vroeg naar bed. Want voor morgenvroeg staat een leuke fietstocht op het programma.

Toto morgen.

Hué

Dag 10 Hué

Vandaag een zware dag gehad.
De temperatuur was vandaag 35 graden. En hoewel we al vroeg op pad waren,
was het af en toe bijna niet te doen.

We zijn met de stadstoer begonnen bij de Citadel, een koninklijk paleis. We hebben daar vrij veel gezien. Huy vertelt er heel mooi over, maar door de hitte sla je de informatie helemaal niet op.
weet alleen nog maar dat de Keizer 14 vrouwen had en 142 kinderen. Hahahaha lekker belangrijk hé?

Van daar uit naar een pagode gereden om vervolgens met een boottocht verder te gaan.
We werden met de boot afgezet voor de lunch bij de nonnen. Zij hadden voor ons een hele vegetarische lunch bereidt. Was echt heerlijk. Zij maakten zelf hun chips.

Ter afsluiting nog de graftombe van Ming Mang bezocht. Was echt overal te warm voor.
We hebben heel even rond gelopen om daarna snelde schaduw op te zoeken en iets te drinken.

Wat waren we allemaal blij toen we weer terug waren in het hotel.
Heerlijk met een gedeelte van de groep gaan zwemmen. Volgens mij “siste” het water toen ik het zwembad in liep.

Daarna weer lekker rustig aan gedaan om vervolgens het ‘avonds nog met een aantal mensen de stad in te gaan om te eten.