vandenhout-vietnam-reismee-nl.reismee.nl

dag 4 Hanoi-Ha Long Bay

Dag 4 Hanoi-Ha Longbay.

Trrrrrrring, trrrring, trrrrring pffff 5.30 uur en de wekker loopt af.
vakantie????? Ja hoor, toch wel.
Vannacht niet zo denderend geslapen. Misschien toch onbewust bang dat we ons verslapen?

Vroeg ontbijtje en op naar de bus. Een rit van zo’n 4,5, uur.

Hoezo is Vietnam communistisch? Een paar mensen hadden er net over gesproken en wat denken jullie? Wordt onze bus staande gehouden. Dachten eerst nog dat het een routine controle was, maar niets was minder waar. De noord Vietnamezen en de zuid Vietnamezen liggen elkaar niet zo. Wij zijn momenteel in Noord Vietnam en rijden in een bus uit zuid Vietnam. Daar zat dus het probleem. Chauffeur mee naar de politie bus. Bleef maar weg. Politie beweerde dat hij te hard gereden had. Hij vroeg voor de foto. Daar moest hij maar op wachten. En de politie weet natuurlijk op dat moment dat zo’n chauffeur tijdsdruk heeft. Hij heeft het uiteindelijk maar afgekocht voor 2 miljoen 7 honderdduizend Vietnamese dong. Omgerekend is het 108 euro. Helaas moet in dit geval de chauffeur dit zelf betalen. Al heel gauw hebben we met heel gezelschap besloten dat we met de pet rond zouden gaan. Hij heeft het uiteindelijk voor ons gedaan. Aangezien we met 25 personen zijn werd besloten om 100.000 dong te geven, komt op 4 euro p.p. uit.

Gelukkig konden we snel onze reis vervolgen. Sneller dn geland waren we l bij de haven. Dat gaf ons de kans om al vandaag naar de parel kwekerij te gaan i.p.v. morgen.
Dit was niet zo mijn dingetje. Hebben dit al eens in China gezien.

Daarna ingecheckt op de boot. Heel apart om op te zijn. Geweldig om tussen de krijtrotsen door te varen. Vanuit de grote boot zijn we met kleine bootjes naar de “surprise Cave’s”.

Prachtige grotten om doorheen te lopen. 200 treden omhoog en dus ook 200 treden omlaag.
genoeg oefening voor een dag. Daarna heerlijk gerelexad op de boot. Een gedeelte van de mensen is nog vanuit de boot naar Ti Top eiland geweest. Bovenop dat eilandje staat een kleine pagode van waaraf je een prachtig uitzicht hebt. Ik zie de foto’s wel via Miranda verschijnen.

Op het zonnedek genoten van een heerlijke Smoothy.

Gezamenlijk genoten van een heerlijk diner. Was in buffetvorm, dus dan is de keuze aan iedereen zelf. Na het eten kon er vanaf de boot gevist worden op kleine inktvisjes. Rolletje met vislijn en haakje en gaan met die banaan. En warempel er had er eentje beet. Jeetje was echt smerig. Nadat de inktvis van de haak was gehaald en op de grond lag, begon die in een soort niesbuien de inkt uit zijn lijf te spuiten.

Toen was het alweer tijd om naar bed te gaan.

Patricia

P.S. sorry maar ik krijg op de een of andere manier de landkaart niet veranderd in Vietnam.

Chantal

Geweldig!